Kiezen voor een Niche? of toch niet?

Kies een Niche! Of doe gewoon waar jij je goed bij voelt.

Elke business coach, ondernemer, marketeer en verkoper zal je vertellen dat het verstandig is om te kiezen voor een Niche*. Een bepaalde doelgroep, een ideale klant. Dit omdat als je dit beeld helder hebt het makkelijker is om hierop jouw communicatie los te laten, waardoor je deze ideale klant/niche ook goed kunt vinden, kunt benaderen en hierdoor dus ook jouw product bij het juiste publiek onder de aandacht kan brengen.

 

Je product kan bestaan uit daadwerkelijk een product maar ook uit dienstverlening.
Welke dienst/product bied jij als professional aan? Voor welk publiek beschrijf jij jouw boodschap?

 

Sinds 2004 ben ik actief werkzaam als loopbaanprofessional en sindsdien richt ik me op werkzoekenden, baanveranderaars en kandidaten in een reorganisatie en van werk van werk trajecten. Ik heb expliciet niet gekozen voor een bepaald opleidingsniveau, achtergrond of bepaalde doelgroep. Het ging en gaat mij eigenlijk altijd om de persoon, de vraag die deze persoon heeft en of ik de juiste persoon ben om hierbij te helpen.

 

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt?

Natuurlijk het is  niet verstandig om alleen iets te gaan doen omdat jij het zo leuk vind om te doen, tenminste niet als je hiermee je geld moet verdienen en er niemand is die gebruik wil maken van jouw diensten.

 

De afgelopen jaren heb ik de luxe gehad dat mijn klanten mij vonden via mijn netwerk of omdat ik werd ingehuurd voor een grote opdracht.

Dit heeft mij in contact gebracht met de meest uiteenlopende, zeer mooie, inspirerende mensen en hun loopbaanvragen. Van ongeschoolde tot hoog opgeleide medewerkers,  van de werkvloer en de uitvoering tot aan de directie. Want weet je eerlijk gezegd het blijft toch eigenlijk allemaal hetzelfde. De persoon heeft een ondersteuningsvraag op het gebied van zijn/haar loopbaan, waarbij ik graag van betekenis ben.

Als loopbaanprofessional heb ik dus niet bewust gekozen voor een niche.

Hoe werkt dit voor jou? Heb jij gekozen voor een niche?

Jij en zichtbaar zijn

Naast InspiraTos waarin ik voornamelijk aan de slag was als loopbaanadviseur, ben ik sinds januari actief als
“de zichtbaarheidscoach

 

Mijn ervaring als loopbaanprofessional is dat elke persoon wel iets heeft met zichtbaar zijn. Of je vind het spannend of moeilijk zichtbaar te zijn te zijn of hebt geen idee waar je moet beginnen of je vind dat je nog veel meer kan doen of je vind....

 

Als de zichtbaarheidscoach werk ik met professionals die graag bewust zichtbaar, zowel offline alsook online willen zijn/worden, maar die worstelen met hoe ze dit in de praktijk kunnen realiseren.

Ik leer hen hoe ze “bewust zichtbaar zijn” kunnen aanpakken en hoe ze dit ook online beter vorm kunnen geven, zodat ze gezien, gevonden en benaderd worden voor die leuke klus of opdracht.

 

Opnieuw heb ik dus niet gekozen voor een niche. Echter vanuit mijn persoonlijke ervaringen weet ik hoe moeilijk het soms kan zijn om bewust zichtbaar te zijn.  Daarnaast heb dit natuurlijk ervaren bij zowel de recruiters waar de werkzoekenden solliciteerden, de sollicitanten zelf alsook de baanveranderaar die graag een meer passendere baan wilde.

 

Hoe bewust zichtbaar ben jij?

 

* Niche --> Een niche is een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Niche

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.